Konu Başlığı : [Bilgi] Havacılıkta Metar'ın Önemi ve Okunması

*
Bu konu; tarihinde açılmış olup, 5 defa yorumlanmıştır.
Konu Sahibi : Arda GÜLTAY
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 5/5 - 1 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Çevrimdışı
Student Pilot
*
6
mesajlar
4
konular
1
REP PUANI
Yeni Üye

21-02-2020
(Kayıt Tarihi)
#1
13-03-2020, Saat: 00:43

Merhabalar,

Bilindiği üzere, METAR, var olunan meydanın o anki hava şartlarının pilotların bilgisine sunan bir hava raporudur. Peki Metar dediğimiz bu kavram pilotlar için ne gibi bir önem arz etmekte? Pilotlar bunu okumak zorunda mı? Olası bir yanlış metar çözümlemesinin bunun ne gibi olaylara yol açacağını ve en önemlisi Metar'ın nasıl okunduğuna gelin birlikte göz atalım.

Metar Neden Önemli?

Metar, içeriğinde sıcaklığı, rüzgarın yönünü ve hızını, o anki havalimanının atmosferik basıncını (QNH) , bulut yoğunluğu ve konumu ,görüş mesafesi gibi birçok kritik bilgileri pilotlara vermektedir. Pilotlar hem kalkış meydanı için hem de inilmesi planlanan meydanın metar raporlarını okumak zorundadırlar. Bir uçak düşünelim, inmeyi planladığı meydanın hava şartlarını bilmiyorlar, ve o uçakta aletli iniş yapabilecek bir sistem yok. Yakıt kritik seviyelere yaklaştığında bir başka meydana divert etmek gibi bir opsiyonları kalmayabilir. En kötü senaryo, aslında imkansız değil. Pilotlar daha kalkmadan, varılacak meydanın METAR raporunu okumalı ve durum kritiği yapıp hava durumunun uçuşa elverişli olup olmadığını tartışmakla yükümlülerdir.

Metar Nasıl Okunur?


LTAI 121920Z 30003KT 250V320 CAVOK 17/06 Q1007 NOSIG RMK RWY18C 00000KT RWY36R 31005KT RWY18L VRB02KT


Yukarıda örnek bir Metar görüyorsunuz. Şimdi sırasıyla nasıl metar okunacağını öğrenelim.

MEYDAN

Metarını okuyor olduğunuz meydanın ICAO kodu, LTAI

ZAMAN

Metar'ın ne zaman yayınlandığını bu kısımdan anlayabiliriz. 121920Z , 12/1920Z olarak düşünebilirsiniz. Bulunduğumuz ayın 12.Günü olarak tarih, 19.20 Zulu time olarak (TR +3 olduğundan Yerel saat 16.20 olmaktadır.) bildirilmiştir.

RÜZGAR

Buradaki rüzgar, yer seviyesindeki rüzgarı bizlere belirtiyor. 300/03KT yani 300 dereceden 03 knot olarak rüzgar olarak bildirilmiş.
250V320 Bu kısım kafa karıştırıcı olarak gözüksede gene rüzgarın hangi yönlerde değişiklik gösterdiğini bizlere bildiriyor. 250 ile 320 dereceleri arasında rüzgarın değiştiğini anlıyoruz.

Bu kısımda aslında bir çok rüzgar bilgisi görmek mümküm. 12010G25 , VRB4KT...

120 Dereceden 10 Knot rüzgar var, hamlesi 25 Knot.
Rüzgar Değişken, 4 Knot...

Rüzgar hızı her ne olursa olsun, rüzgar yönündeki değişim 180 derece veya daha fazla olduğunda, veya ortalama rüzgar yönünün verilmesinin mümkün olmadığı durumlarda, örneğin havaalanı üzerinden oraj geçişi esnasında; rüzgarın değiştiği iki ekstrem uç referans olarak verilemeyeceğinden, rüzgar yönü VRB olarak belirtilir.

GÖRÜŞ

0000 - 50ft’den az demektir.
0500 - 500 ft görüş
1000 -1000 ft görüş
9999 - 10 kilometre ve daha fazla

CAVOK - Görüşün 10 kilometre ve daha fazla olduğunu belirtir. En az bulut seviyesinin 5000ft olduğunu da bizlere bildirir. Yağış, gök gürültüsü, sis, kar gibi bir önemli hava olayı olmadığını işaret eder.
Burada 9999 ile CAVOK karıştırılabilir. Ancak CAVOK bizlere özellikle bulutlar hakkında da bilgi veriyor. Görüş 10km ve daha fazlası ekstra olarak, CB ve TCU gibi tehlikeli bulutların olmadığını bizlere bildiriyor.

R36C/0900FT R18L/P1500FT

Eğer görüş değerinden sonra D harfi varsa görüş azalıyor,N varsa değişmiyor ve U varsa artıyor anlamına gelir.

36C pisti için görüşün 900 ft olduğu belirtilmiş.
18L pisti için görüşün 1500 ft olduğu belirtilmiş.

BULUT

İlk üç harf bulut kapalılığını göstermekte. CLR, (clear)veya NSC (No Significant Clouds) bulut olmadığını gösterir.
FEW az bulutlu açık (1/8 – 2/8), SCT parçalı bulutlu açık (3/8 – 4/8), BKN çok bulutlu kapalı (5/8, 6/8, 7/8), OVC tam kapalı (8/8) olduğunu gösterir. VV feet cinsinden dikine görüşü ifade eder.
(001 = 100ft, 002 = 200ft vs.)

Bulutların SCT009 BKN015CB bu şekilde olduğu bir metar inceleyelim.

900 ft 'de Scattered , 1500 ft'de Broken Cumulunimbus bulutların olduğunu görüyoruz.
CB ibaresi bulutun Cumulonimbus bulutu olduğunu, TCU ise Towering Cumulus olduğunu gösterir.

SICAKLIK

17/M01 Sıcaklık bilgileri verilmiş.
17 Derece, Minus 1 yani -1 olarakta çiy noktası (dewpoint) belirtilmiş.

Havadaki nemi dewpoint olarak ifade ediyoruz.
Dewpoint değerleri tablosu;
24 - Son derece rahatsız edici ,bunaltıcı hava
21/23 - Çok nemli, bunaltıcı hava
18/20 - Çoğu kişi için bunaltıcı
12/14 - Rahat Hava
9/11 - Çok rahat hava
8 ve altı - Kuru Hava

BASINÇ

Q1013
A2992

QNH ya da InHg olarak bizlerin karşına çıkıyor. Özellikle kule konuşmalarını dinlediğimizde amerika da Altimeter 2992 , avrupada QNH 1013 olarak karşılaşıyoruz. Bu değerler standart basınç olarak kabul ediliyor. QNH deniz seviyesindeki basınç değerini verir. Basınç biliyorsunuz ki bir çok faktöre bağlı olarak değişebiliyor. Bulunduğunuz ya da yaklaşma yapılan meydanın yüksekliğinin doğru hesaplanması için çok kritik bir bilgidir.
Uçaklar Transition Level 'ı geçtiklerinde QNH değerleri standart'a alınır. Yani 1013, havadaki uçakların aralarındaki mesafe de böylelikle dengede olur.

NOSIG kısmı, "No Significant Change" olarak adlandırılıyor, yani Önümüzdeki 2 saat boyunca o meydanda değişiklik beklenilmediği bildiriliyor.

RMK kısmı, Remarks olarak adlandırılıyor. Bu kısımı uyarı kısmı olarak düşünebiliriz.
Bizlere ekstra bilgiler verilmiş.

RMK RWY18C 00004KT RWY36R 31005KT RWY18L VRB02KT
18C pistinde 360 dereceden 4 knot, 36R pistinde ise 310 dan 5 Knot, 18L pistinde ise rüzgarın sabit olmadığı 2 knotlık rüzgarların olduğu bizlere bildirilmiş.


BECMG :Becoming
TEMPO:Temporarily
NOSIG:No Sig Change
NSW=No Sig Weather
AT=At
FM=From
TL=Until
NSC=No sig cloud


Görüşün Engellendiği Olaylar

HZ : HAZE (toz pusu)
BR : MIST (pus)
FG : FOG (sis)
VA : Voteanic ash (Volkanik kül)
DU : Wıdespread dust (geniş alana yayılmış toz)
SA : Sand (Kum)
FU : Smoke (Duman)
FC : Funnel clouds (hortum)
DS : Duststorm (toz fırtınası)
SS : Sunstorm (Kum fırtınası)
PO : Well - developed dust / sand whirls (dönerek ilerleyen kum toz hortumu)


Flight Sim Dünyasında metar okumak ve uygulamak için, çoğunlukla hava durumu değişikliğine gidilmesi gerekiyor. FS Real Weather tarzı uygulamalarla farklı metarlar elde edebilirsiniz. Kendinizi geliştirmek için, Rastgele bir meydanın ICAO koduyla Metar çözümlemesi yapabilir, takıldığınız yerlerde bu post altında yardımlaşabiliriz. İyi forumlar, kırımsız uçuşlar.
Çevrimdışı
Student Pilot
*
1
mesajlar
0
konular
0
REP PUANI
Yeni Üye

21-02-2020
(Kayıt Tarihi)
#2
13-03-2020, Saat: 00:47
Eline sağlık +rep
Çevrimdışı
Student Pilot
*
1
mesajlar
0
konular
0
REP PUANI
Yeni Üye

20-02-2020
(Kayıt Tarihi)
#3
13-03-2020, Saat: 17:08
Eline sağlık arda kaptan. Gerçekten gerekli bilgileri bizlerle paylaşmışsınız. Madem ki real flight'a özen gösteriyoruz, bunları da dikkate almakta fayda var.
Çevrimdışı
✈ Bir Airbus Sevdalısı ✈
***
57
mesajlar
25
konular
7
REP PUANI
Yeni Üye

19-02-2020
(Kayıt Tarihi)
#4
13-03-2020, Saat: 23:34
Kaptanım elinize sağlık çok faydalı bir konuya değinmişsiniz. Teşekkürler Smile
Hayallerim var Benim, Havada Yakıtım Bitmezcesine.!
[Resim: giphy.gif]
Göktürk VA Pilot Call Name: GKT093
Gigabayte B450 Gaming X - AMD Ryzen 5 1600 12nm CPU - XPG GAMMIX D10 8GB DDR4 3000Mhz x2 Dual Channel Ram - AMD Radeon RX 580 8GB GPU - Logitech Extreme 3D Pro Joystick
Çevrimdışı
Yönetici
*******
60
mesajlar
15
konular
9
REP PUANI
Administrator

08-12-2019
(Kayıt Tarihi)
#5
14-03-2020, Saat: 12:35
Eline sağlık Arda kaptanım, sınav sorularında artık üyelerimiz bu konudan da sorumludur Smile)
P̷u̷s̷u̷l̷a̷m̷ız̷ ̷A̷y̷ ̷y̷ıl̷d̷ız̷ ̷M̷a̷v̷i̷ ̷G̷ök̷l̷e̷r̷d̷e̷ 
[Resim: GKT0001.png]
Çevrimdışı
Student Pilot
*
9
mesajlar
2
konular
0
REP PUANI
Yeni Üye

09-02-2020
(Kayıt Tarihi)
#6
14-03-2020, Saat: 13:50
Arda kaptanım çok teşekkürler bu aydınlatıcı bilgi için.


Hızlı Menü:


Görüntüleyenler: 1 Ziyaretçi